Jak sprawdzać aplikacje pod kątem graficznym?

Jak sprawdzać aplikacje pod kątem graficznym?

Z tego artykułu dowiesz się, jak sprawdzamy aplikacje pod kątem graficznym i dlaczego jest to tak ważne z perspektywy UX.

Przykładowa aplikacja na smartfonie

Od stworzenia prototypu do gotowego produktu, proces tworzenia aplikacji zawiera jeszcze kilka etapów. Wszystkie wykonujemy zgodnie z zasadami Design Sprintu.

Jednym z nich jest weryfikacja zgodności graficznej ekranów zaprojektowanych przez UX designerów z pracą deweloperów. Projektowanie odbywa się przede wszystkim z myślą o użytkownikach. To, jakie wrażenia aplikacja w nich wywoła, będzie warunkowało częstotliwość korzystania. Dlatego zaprogramowana aplikacja powinna być dopełnieniem ich potrzeb. 

Finalna wersja aplikacji, mimo wcześniejszej komunikacji z zespołem programistów, zawsze zostaje sprawdzona przez projektantów UX, żeby upewnić się czy zachowane zostały wszystkie założenia, czy też niektóre elementy wymagają korekty.

Jak sprawdzać aplikacje pod kątem graficznym?

Jak przetestować aplikację pod kątem graficznym? – Krok po kroku

Krok 1 – Proporcje

Sprawdzanie aplikacji odbywa się fragment po fragmencie przy zachowaniu należytej staranności, tak aby nic nie uszło naszej uwadze. Najlepiej porównuje się zaprojektowany ekran z ekranem w realnej aplikacji po ustawieniu ich obok siebie, w identycznych proporcjach. W ten sposób od razu można dostrzec, czy zgadzają się wymiary poszczególnych okien i przycisków. Jeśli są zbyt małe, zmniejsza się czytelność aplikacji, co z perspektywy użytkownika stanowi istotny wymóg. Z kolei zbyt duży rozmiar powoduje, że niektóre, ważne dla aplikacji elementy przestają być widoczne na pierwszej stronie. 

Krok 2 – Rozmieszczenie

Następną rzeczą wymagającą sprawdzenia jest rozmieszczenie poszczególnych ikon. Nie bez powodu niektóre przyciski umieszcza się w konkretnych miejscach. Czasem chodzi o umieszczenie ich w tak zwanej “strefie kciuka” (thumb zone), innym razem jest to kwestia utartych przyzwyczajeń użytkownika (np. jeśli w większości przypadków dana funkcja mieści się na dole ekranu, użytkownik oczekuje tego samego od innych aplikacji). Sprawdzamy również, czy zachowane zostały odpowiednie odstępy i czy elementy na siebie nie nachodzą.

Krok 3 – Tekst

Nadszedł czas, żeby skupić się na tekście. Przede wszystkim ważny jest rozmiar tekstu, gdyż wpływa to na użyteczność strony. Oprócz tego sprawdzamy kolor i kontrast. Tekst może być niewidoczny, jeśli zbyt mało kontrastuje z tłem. 

Jeśli chodzi o użyte kolory, nigdy nie są one przypadkowe. Niektóre nagłówki są kolorystycznie wyszczególniane, żeby wpadały w oko użytkownikowi. Kolory są również ważne dla identyfikacji wizualnej firmy. 

Ponadto, należy jeszcze zwrócić uwagę na font. Sprawdzamy więc, czy wszystkie hasła tekstowe na ekranach są pod tym względem spójne. 

Ostatnim elementem dotyczącym tekstu, jest poprawność językowa. Z pozoru wydaje się być to czymś oczywistym, nie należy jednak pomijać tej kwestii, ponieważ nawet błahy błąd może wpłynąć na odbiór aplikacji przez użytkownika.

Krok 4 – Spójność elementów

Dlaczego tak ważne jest porównywanie grafik z aplikacją ekran po ekranie? 

W przypadku, gdy jeden element występuje w aplikacji wielokrotnie i na różnych ekranach, zazwyczaj zostaje zaprogramowany raz i dalej jest powielany. Zdarzają się jednak wyjątki od tej reguły. Niekiedy na jednym z ekranów może zdarzyć się błąd, mimo iż na innych ten sam szczegół wygląda poprawnie. Dlatego istotne jest, żeby nie pomijać raz sprawdzonych elementów i poświęcić czas na wnikliwą weryfikację aplikacji pod kątem graficznym.

Jak sprawdzać aplikacje pod kątem graficznym?

Leave a Reply